Problema Răului

Dintre numeroasele argumente aduse împotriva existenței unui dumnezeu de tipul celui imaginat de creștini, probabil că cel mai popular este cel al existenței „răului”, unde prin rău se înțelege nedreptate și suferință gratuite. Am găsit chiar opinii care susțin că este cel mai puternic argument împotriva divinității. Eu nu aș merge chiar atât de departe, însă este evident că teiștii au o mare problemă în a găsi un răspuns satisfăcător, lucru recunoscut chiar și de mulți dintre ei. Spre exemplu, filozoful creștin James F. Sennett ne informează că:

Le spun mereu studenților mei de la cursurile de religie că, dacă sunt într-adevăr creștini, și problema răului nu-i ține treji noaptea, înseamnă că nu o înțeleg!

Argumentul este foarte simplu. Conform dogmelor creștine, Dumnezeu este atotputernic, infinit de bun și atotștiutor. O ființă care este infinit de bună ar trebui să încerce să prevină existența răului. Acest lucru îi stă în putință, deoarece este atotputernică. În plus, cunoaște faptul că răul există, fiind atotștiutoare. Cu toate acestea, lumea în care trăim este plină de nedreptăți și suferințe uneori extreme. Singurele explicații logice sunt că, fie Dumnezeu nu există, fie există dar nu are acele proprietăți (cel puțin nu toate 3 simultan). Argumentul a fost prezentat sub diferite forme de numeroși gânditori de la Epicur încoace, și teologii au schițat de-a lungul timpului o mulțime de încercări de a găsi un răspuns satisfăcător. În cele ce urmează voi enumera câteva dintre cele cu care m-am întâlnit mai des și motivul pentru care nu le consider valabile.

1. Din moment ce ateii nu recunosc un standard absolut la care să raporteze ideea de bine sau rău, nu au cum să comenteze despre anumite evenimente sau acțiuni ca fiind bune sau rele. În viziunea pur naturalistă nu există asemenea repere, totul este relativ. Un „argument” de o prostie sinistră, întâlnit surprinzător de frecvent. Lăsând la o parte faptul că există moduri de a defini suferința și dreptatea fără a recurge la supranatural, cei care vin cu acest tip de discurs nu înțeleg esența problemei, și anume că argumentul existenței răului este o demonstrație de tipul reducerii la absurd. Nu este ateul cel care face afirmații legate de bine și rău. Ateul pornește de la premisele teiste și arată că ele duc în mod necesar la o contradicție. Este exact ca și cum un individ ar susține că are vârsta de 30 de ani și că a fost amantul secret al divei Marilyn Monroe. Nu are nicio importanță cât de priceput sunt eu la aprecierea vârstei în funcție de chipul unei persoane, și nici ce cred eu despre șansele lui de a o face pe Marilyn să se îndrăgostească de el. Contează doar că urmând premisele pe care EL le susține, se ajunge la o contradicție, la o absurditate (Marilyn Monroe a murit înainte ca el să se nască).

2. Răul este generat de alegerile greșite făcute de oameni. De exemplu, ai ales să mergi la club, în loc să stai acasă să-ți spui rugăciunea de seară, și la club ai luat o sticlă în cap de la un satanist drogat. Acum suferi la spital ca urmare a alegerii tale. Dar ce te faci cu cel care a rămas acasă și și-a spus rugăciunea, și a dat peste el un tâlhar sau un violator nebun? Ce te faci cu cel care a rămas acasă și a fost strivit de dărâmături la un cutremur, murind în chinuri groaznice? Ce te faci cu toate dezastrele și accidentele naturale în care, evident, oamenii nu au nicio vină? Unde ar mai fi aici „alegerea greșită”?

3. Oamenii sunt incapabili să înțeleagă cu adevărat binele și răul. Poate că ceea ce ni se pare nouă ca fiind rău, este de fapt bine, doar Dumnezeu înțelege cu adevărat aceste noțiuni. Dacă așa stă situația, atunci întreaga idee de bine și rău este absurdă. Poate că a scoate ochii unui copil lipsit de apărare este un lucru „bun”. Înseamnă că atunci când creștinii susțin că dumnezeul lor este infinit de bun, se referă la un „bun” care este, de fapt, cu totul altceva decât ceea ce înțelegem în mod uzual prin acel cuvânt. Orice pretenție de moralitate devine inutilă, în clipa în care negi omului capacitatea de a înțelege și aprecia moralul.

4. Răul este o consecință a păcatului originar. Dacă ar exista o competiție pentru a stabili cea mai tembelă născocire, fără îndoială că ideea păcatului originar ar candida cu șanse mari la primul loc. Ideea că forța care a creat Universul este de-o prostie și un orgoliu atât de bolnăvicioase încât să pedepsească toate generațiile umane pentru că o tanti a fost curioasă e un soi de combinație de nebunie și umor sinistru. În orice caz, dacă ar exista un asemenea tip de dumnezeu, ar fi unul infinit de … rău, nu de bun. După cum am mai spus, nici celor mai sălbatici și cruzi monștri din istoria omenirii nu le-a trecut prin cap așa ceva. Oricum, întreaga poveste cu Eva denotă fie un sadism îngrozitor, fie o lipsă totală de înțelegere a psihologiei umane. Practic, prin interdicția respectivă impusă unui om lipsit de discernământ, presupusul dumnezeu s-a comportat ca un adult care ar da o lamă de ras unui copil de 2 ani împreună cu indicația de a o folosi cu grijă.

5. Răul este necesar deoarece dumnezeu ne-a dat liber arbitru. Dacă ar trage sforile să nu mai existe suferință, ar dispărea liberul arbitru. Ce fel de liber arbitru ar fi încălcat dacă nu s-ar mai naște copii cu boli și malformații îngrozitoare, sau dacă nu ar muri câteva mii de oameni zilnic de foame? Ce are de-a face un tsunami care ucide zeci de mii de oameni cu liberul arbitru?

6. Răul este necesar pentru a putea aprecia binele, sau binele nu poate exista în lipsa răului. Ce fel de comparație pot face copiii condamnați din start? Și de ce este atât de MULTĂ suferință, este ea chiar necesară? Oare cel care a avut ghinionul să calce pe o mină și să-și piardă picioarele, nu ar fi știut că picioarele sunt valoroase dacă nu trecea prin asta? Oare mama care și-a pierdut copiii într-un accident stupid nu și-ar fi dat seama că-i iubește fără acel accident? Și oare nu vorbesc aceiași creștini despre un ipotetic viitor în Rai în care răul nu mai există? Atunci, dintr-o dată, nu mai e nevoie de contrastarea cu răul pentru a simți binele?

7. Scopul suferinței și răului este să ne întoarcem fața către Dumnezeu. Ciudat punct de vedere. Chipurile, dumnezeul proclamat infinit de bun ne chinuie pentru ca … să-l iubim mai mult. Dacă asta a plănuit, ar trebui anunțat că nu prea i-a reușit. Problema răului a generat mai mulți „dezertori” din rândurile teismului decât oricare altă idee.

8. Răul se datorează unui alt agent, diavolul. De-a dreptul hilar. Hai să mai născocim un personaj supranatural pentru a cârpi ce nu putem explica prin celălalt. Mai infantil decât desenele animate cu Tom și Jerry. Cam ce rezolvă introducerea ipoteticului diavol în ecuație? Absolut nimic. Argumentul nu se schimbă. Dacă șeful cel mare e conștient de fărădelegile drăcușorului (și trebuie să fie, că doar le știe pe toate), de ce nu le împiedică? Nu poate? Înseamnă că nu e tocmai atotputernic. Nu vrea? Înseamnă că nu e bun. Probabil îl distrează giumbușlucurile diavolești.

9. Dumnezeu acceptă existența răului pentru a menține o distanță epistemiologică față de oameni. Intrăm în zona argumentelor care se doresc mai savante, de parcă folosirea unor termeni filozofici ajută la mascarea realității. Practic, această apărare dorește să spună că, dacă ar elimina răul, ar fi evident pentru toată lumea că (el, dumnezeu) există. Ori Dumnezeu nu dorește acest lucru, el nu vrea să se dea de gol, el vrea ca noi să credem în el și să-l slujim cu toate că ne dă cât mai puține dovezi cu putință că există. Este o mostră sugestivă din gândirea bolnavă de tip creștin. Este ca și cum eu aș face tot posibilul să fiu cât mai rece și să mă port cât mai urât cu soția mea, pentru a vedea dacă mă iubește într-adevăr, chiar și dacă o viață întreagă mă port ca un măgar nesimțit. Mi-ar fi foarte ușor să-mi arăt adevărata față iubitoare, dar nu! Eu sunt mult mai cinic și de un orgoliu idiot, și vreau să fiu iubit în pofida comportamentului meu execrabil. Ah, și era să uit: dacă nu e în stare să mă iubească când îi fac viața insuportabilă, o să ardă în iad pe veci. Nu-i așa că sunt infinit de bun?

10. Răul apare ca necesar ca urmare a legilor naturale, pe care Dumnezeu nu dorește să le încalce. Așadar, dumnezeu lasă cutremurul să fie cutremur, cancerul să fie cancer, parazitul să fie parazit etc., indiferent de urmări, pentru că altfel ar fi nevoit să o țină tot într-un miracol, pentru a împiedica suferința. Dar … cine a făcut legile naturale respective? Cine a conceput de la bun început Universul așa cum este? Nu tot același Dumnezeu? Adică el, în imensa sa bunătate, a conceput un Univers ale cărui legi naturale (inventate de el) duc necesar și obligatoriu la o lume plină de nedreptăți și suferință. Asta înseamnă că, fie este un proiectant foarte prost (deci nu e atotputernic), fie nu i-a păsat de consecințele acelui design (deci nu este infinit de bun). În plus, conform basmelor biblice, pe vremuri nu se jena să facă miracole cu duiumul, doar astăzi e mai sfios.

11. Tot ceea ce ne pare nouă rău este de fapt parte a unui plan divin, care împiedică un rău mai mare. De exemplu, tânărul care suferă de foame, dacă ar fi îndestulat, ar ajunge să fie un al doilea Hitler. Deci singura metodă prin care Dumnezeu poate preveni ajungerea la putere a unui nou Hitler este suferința cruntă a acelui tânăr? Nu era mai simplu să nu se fi născut? Sau să-l îndrume pe cărări mai puțin violente? Trebuie neapărat să-l lase să trăiască, și să-l tortureze? Dar când este un cutremur, să înțelegem că toți viitorii ticăloși s-au adunat în același bloc sau cartier? Și dacă într-adevăr poate preveni apariția unor oameni de tipul lui Hitler, de ce nu a făcut-o și în trecut?

Presupunând prin absurd că una dintre liniile de apărare susținute de teiști este validă, și ca urmare există o justificare teistă pentru existența răului, consecința imediată ar fi dispariția automată a conceptului de moralitate și a oricăror norme etice. Orice crimă, oricât de abjectă în viziunea noastră „limitată”, ar putea fi justificată de autorul ei. Acesta ar putea spune: Din moment ce dumnezeu știe de existența răului și îl permite, și știe că mintea mea generează asemenea idei criminale, și nu mi-o schimbă (cu toate că ar putea), înseamnă că toate acțiunile mele sunt de fapt parte a unui plan mult mai înalt dumnezeiesc, unul pe care noi nu suntem capabili să-l înțelegem. Ca urmare, eu duc la îndeplinire planul Domnului. Și din punct de vedere teist, nu s-ar putea găsi nici o eroare în raționamentul său.

Închei cu cuvintele lui John Stuart Mill:

În viața de zi cu zi știu ce să denumesc rău și ce să denumesc bine, pentru că văd cu claritate consecințele acelor fapte. Dacă dumnezeu pretinde ca pentru ceea ce eu numesc rău în lume să folosesc termenul de bine, pentru că așa face el; sau dacă îmi cere ca ceea ce eu denumesc bine să fie rebotezat rău, deși nu văd logica acelui lucru; și dacă, prin refuzul meu de a accepta cererea sa, mă va trimite în iad, ei bine, mă voi duce cu bucurie în iad!

Etichete: ,

Posted 5 iulie 2010 by LazyPawn in category "Argumente filozofice
39 Comentarii
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
godless1859
5 iulie 2010 11:09

Cel mai mare rau pe care ar putea sa mi-l faca mie Dumnezeu este:
1. Sa existe
2. Sa ma trimita in Rai sa-l slavesc pentru eternitate.

Ar fi ceva teribil de dezgustator.

Vogelfrei
Vogelfrei
5 iulie 2010 18:32

Au fost gnostici care au incercat sa scoata parleala spunand ca dumnezeul revelat ar fi de fapt principiul raului sau ca diavolul este egal ca forte si de sens opus lui dumnezeu. bineinteles multi au sfarsit la foc domol inca de pe lumea asta. nici nu ma gandesc ce chinuri au primit dincolo:-) .
Martorii au gasit alta justificare, anume ca diavolul ar fi fost aruncat pe pamant, (deci iadul este chiar in lumea noastra)

flyingtoday
flyingtoday
5 iulie 2010 21:19

@lazypawn

există moduri de a defini suferința și dreptatea fără a recurge la supranatural

=>care sunt acele moduri ? deci suntem intr-un univers naturalist in care s-a evoluat de la celula la om ,nu? astea sunt reperele . acum prezinta care sunt modurile de a cunoaste binele ,raul , dreptatea ,nedreptatea ,adevarul,minciuna. fii consistent pana la capat si nu adopta concepte din universul creat de un Dumnezeu rational ,ci doar concepte specifice universului naturalist.

flyingtoday
flyingtoday
Reply to  LazyPawn
5 iulie 2010 22:24

nu ai raspuns la intrebare . ai descris doar mecanismul durerii si nu cum hotarasti tu ca un lucru este bun sau rau ,adevarat sau fals. exemplul cu cainele e doar o prezentare a unui mecanism care reactioneaza comform unor instructiuni presetate in „softul „cainelui. chestii de „pilot automat” nu de constiinta. tu scrii pe blog folosind concepte rationale deliberate anterior si nu mecanisme instinctuale nu? astept raspunsul daca il ai . si daca tot ai pomenit de schelalaiala de durere a cainelui ,argumenteaza de ce durerea e ceva rau in acest univers naturalist aparut intamplator si care nu are nici un obiectiv de indeplinit .

flyingtoday
flyingtoday
Reply to  LazyPawn
5 iulie 2010 23:12

🙂 vrei sa spui ca durerea este legea suprema in a hotara deca ceva este adevarat sau fals ? eu te intreb de conceptul de adevarat sau fals rau sau bine ,iar tu imi spui de terminatii nervoase.

înțelegi că problema răului este o problemă internă nerezolvată
și de nerezolvat a teologiei creștine

=>cine spune asta? nu e nici o problema nerezolvata cum eronat afirmi,e chiar o chestiune foarte logica si intareste credibilitatea crestinismului :suferinta din aceasta lume dovedeste ca viata asta nu e totul . daca esti ateu crezi ca viata asta e totul si vezi suferinta ca pe ceva definitiv ,crezi ca viata pe pamant e tot filmul . ,dar viata de pe pamant e doar prima parte a filmului ,cea de-a 2-a va avea loc in alta parte . unde vezi tu problema nerezolvata?

Ce înțelegi printr-un univers care are ceva de îndeplinit?

->eu inteleg ca universul in care crezi tu a aparut intamplator ,nu e facut de o Ratiune cu un scop , daca a aparut intamplator inseamna ca are ca „obiectiv” tot intamplarea ,nu? spre diferenta de universul crestin care a fost facut cu un scop FOARTE BINE DETERMINAT. deci daca intamplarea e creatoarea universului tau ,nimic nu e rau sau bun ,adevarat sau fals ,ci tot ce se intampla nu poate fi incadrat in normele de mai sus ci …pur si simplu se intampla.

albertus
albertus
5 iulie 2010 21:53

domnule,n-am ce zice,ai dat raspunsuri bune la intrebari…proaste.cam asa vad eu problema.doctrina crestina este usor atacabila in ,,problema raului” ca si in alte dogme fundamentale.sunt slabiciuni pe care eu le recunosc.dar daca in ciuda incapacitatii crestinilor de a explica coerent lumea si viata omului in ea,totusi D-zeu exista?cautand dovezi ale existentei lui D-zeu,am gasit ceea ce eu numesc ,,dovezi indirecte”.un exemplu:parintele Padre Pio a manifestat ,,stigmatele”,cred ca stiti cu totii ce sunt alea.a fost verificat de medici,care au declarat ca nu e nici o pacaleala la mijloc.cum se explica fenomenul asta?
alt exemplu.in Japonia,o statuie a Fecioarei Maria a inceput sa ,,planga” cu lacrimi de sange.asta s-a intamplat acum cativa ani,am citit si eu pe wikipedia.au fost convocati savanti,fizicieni,etc.au mers,au luat probe au facut analize,au supravegheat statuia,pur si simplu nu au descoperit nici aici ,,pacaleala”! au declarat pur si simplu ca nu au nici o explicatie stiintifica ptr ,,plansul” statuii.
al 3-lea exemplu ,si sunt mult mai multe.tot demonstrat stiintific,cel putin daca e sa dam crezare stirilor de la tv .in India,acum cativa ani,a existat acel fenomen ,,paranormal” in care statuia lui Shiva pur si simplu absorbea lapte!@si nu doar o singura statuie,ci pe tot intinsul subcontinentului.sunt clipuri pe youtube care prezinta cazul.au venit si acolo savanti,fizicienti etc,si au declarat la fel ca in Japonia,ca nu exista explicatii ,,stiintifice”,deci frauda religioasa e exclusa din start.

deci reiau intrebarea,cum se explica aceste situatii?

godless1859
Reply to  albertus
5 iulie 2010 22:17

Prin prostie fiule, asa se explica. Foarte foarte multa prostie.

Shiro
Shiro
5 iulie 2010 22:53


„acum prezinta care sunt modurile de a cunoaste binele ,raul , dreptatea ,nedreptatea ,adevarul,minciuna.”

Experienta (interactiune, efecte), ratiune si metoda stiintifica.

logosfera
5 iulie 2010 23:16

Legat de „liberul arbitru” ca scuza pentru „problema raului” am o intrebare la care inca n-am primit raspuns de la nici un credincios:
Unde este liberul arbitru al victimei unui viol? Violatorului i se permite erectia care este necesara pentru savarsirea violului, iar acest act de vointa nu trebuie interzis de dragul liberului arbitru. Dar si victima doreste sa-si invinga agresorul prin… sa zicem… un scuipat intre ochi. De ce atunci, de dragul liberului arbitru, Dumnezeu nu face flegma victimei sa treaca a glontul prin capul agresorului? Se pare ca liberul arbitru atat de mult iubit de crestini se refera doar la actul de vointa nu si la materializarea acestuia. Violatorul isi poate dori sa agreseze victima insa asta nu-l obliga pe Dumnezeu sa-i respecte dorinta si sa-l serveasca cu o erectie.

Alta problema pentru crestini a fost protectia divina de care s-a bucurat Hitler: http://www.logosfera.ro/2009/02/hitler-sub-protectie-divina/

flyingtoday
flyingtoday
Reply to  LazyPawn
6 iulie 2010 16:09

Adevărat sau fals se referă la conformitatea cu realitatea.

=>la care din realitati te referi , realitatea teista sau cea ateista?

Tu nu faci deosebire între ceea ce există și se poate dovedi, și ceea ce ți-ai dori tu să existe.

eu nu imi doresc sa existe ,STIU ca exista.

un Dumnezeu cu proprietățile pe care i le atribuie creștinii este incompatibil cu această lume.

=>pe cuvantul tau ? tu ai capacitatea sa percepi adevarul obiectiv,sau doar ai „gandirea deziderativa” ca l-ai percepe ? crezi ca adevarul obiectiv e dat de franturi de legi fizice,chimice etc. ,cat la suta cunosti tu din realitatea universului prin stiinta ? mai mult de 1%? dar in perceptia adevarului stai cel mai bine percepi 100%,din oficiu ,nu ?

Rău sau bun sunt noțiuni relaționale și relative. Ce e rău pentru antilopă poate fi foarte bun pentru leul care o atacă.

daca raul si binele sunt notiuni relative atunci si adevarul e ceva relativ ,unul e adevarul pisicii altul e adevarul soarecelui.=>de ce promovezi adevarul ateist ca pe un lucru bun daca tu insuti declari ca ce e bun pentru cineva , poate fi rau pentru altcineva? totul fiind relativ de ce promovezi ceva relativ (ateismul tau) ca fiind adevarul absolut ? te cam contrazici . in universul naturalist nu exista adevar „mai adevarat ” decat altul ,toate sunt relative . adevar exista doar in universul crestin caci e declarat de Creatorul universului prin Scriptura. universul intamplator al naturalistilor n-a dat nici un adevar …decat supravietuirea celui mai adaptat ,”legea junglei”.

Lucrurile lipsite de inteligență proprie nu au scop. Ființele inteligente au scop.

fiintele inteligente au aparut din intamplare si fara scop ? cum ar putea ceva aparut din intamplare sa aiba scop? in universul naturalist inteligenta e ceva ilogic ,cum poate aparea fara scop(intamplator) ceva ,care are scop ? dupa cum e construita rationalitatea ,nu poate veni de la materia nerationala .dar se pare ca nu au nici o problema evolutionistii sa declare ca ceva inteligent apare intamplator si fara scop . 🙂

devărat este ceea ce corespunde realității, de exemplu faptul că avem doi ochi, sau un strămoș comun cu pisica.

=>daca pui un lucru adevarat(ca ai 2 ochi) langa un lucru fals (tu si pisica aveti un stramos comun) nu il face pe cel fals( si nedovedit niciodata )sa fie adevarat. afirmatia cu pisica ,nu poate fi demonstrata pe cand faptul ca avem 2 ochi poate fi demonstrat imediat. intrebarea e de ce faci o asemenea alaturare?

albertus
albertus
6 iulie 2010 09:18

probabil ca am apasat pe altceva cand am vrut sa trimit comentariul.in fine.conteaza mai putin.am cautat despre Padre Pio,si am gasit despre acidul carbolic.o marturie a cuiva care i-ar fi vandut acid carbolic.scrisa intr-o carte.nu am incredere asa mare in marturii(nici in cele pro nici contra).vreau dovezi.si in directia pro si contra.in filmul despre Padre Pio pe care l-am vazut eu,un medic l-a verificat pe acest preot,i-a sigilat ranile de la maini,si dupa o perioada in care ranile ar fi trebuit sa se vindece,le-a desigilat,si nu erau vindecate.acum,daca si povestea asta e un fals,eu nu pot sti.
dar despre THERESE NEWMAN,ai citit?a avut toata viata stigmate,si manca doar impartasanie .asta a facut timp de foarte multi ani.si in cea am citit despre ea,am gasit ca a fost verificata de o comisie medicala.uite un citat:
,,
Therese Neumann s-a nascut in anul 1892, ca fiica a unor oameni simpli din Bavaria (Germania). A crescut si s-a dezvoltat normal pana cand, la varsta de 20 de ani, a avut un grav accident in urma caruia a ramas paralizata. Nervul motor era practic sectionat din cauza socului, ea fiind considerata irecuperabila, neexistand absolut nici un tratament care sa poata ameliora starea sistemului nervos care guverneaza acea zona. Dar ea nu a crezut acest lucru si a inceput sa se roage cu fervoare si completa daruire lui Dumnezeu, efectiv crezand in faptul ca va fi din nou sanatoasa si ca va putea merge din nou. Astfel, dupa o anumita perioada, credinta ei in divinitate a fost “rasplatita” si, in cele din urma, ea a putut merge din nou ca si cand nu s-ar fi intamplat nimic. Acest miracol insa a fost continuat de altele mult mai mari.

La varsta de 26 de ani, ea a capatat pe maini si in zona pieptului rani care nu aveau nici o cauza externa, dar care coincideau cu cele pe care le avusese Iisus in timpul crucificarii. Mai mult, a inceput sa aiba stari asemanatoare celor de transa in timpul carora rostea cuvinte in aramaica, limba arhaica care se vorbea in timpul lui Iisus si pe care Therese Neuman nu avea de unde sa o cunoasca. Seria fenomenelor generate de credinta sa simpla, dar extrem de profunda, a culminat cu capacitatea sa de a trai vreme de mai multe zeci de ani fara a consuma nici un aliment. Acest post negru intins pe perioada a cateva decenii a putut fi verificat de cele mai mari somitati medicale ale vremii care au constatat pur si simplu ca Therese avea o vitalitate excelenta, crestea si scadea in greutate fara a manca absolut nimic si chiar fara a bea apa. Considerata initial impostoare, ea a fost verificata de nenumarate ori, tinuta sub observatie, dovedindu-se astfel autenticitatea acestui miracol. Este un exemplu extrem de graitor, dar nici pe departe singurul al uriasei puteri a credintei.”

LukeH
LukeH
Reply to  albertus
6 iulie 2010 10:15


asa si? exista o gramada de articole si referiri contradictorii asupra ce a suferit si ce stigmate a avut respectiva. De la apendicita pana la orbire. Ca sa nu mai vorbim de anu nasterii.
Si referitor la ne mancare…nici de-o luna parca aratau toate televiziunile un indian care cica nu a mancat de vreo 20+ de ani. Ce facem nu trecem la credinta lui?

Shiro
Shiro
6 iulie 2010 16:26

@flying today, termina cu apelul la ignoranta si hai mai repede cu argumente solide in favoarea credintei tale. Altfel risti s-o justifici prin ignoranta speciei.

„daca raul si binele sunt notiuni relative atunci si adevarul e ceva relativ”
Superba mostra de ilogica. N-ai vrea sa explici in ce consta adevarul teist ? Desigur, cu exceptia apelului la ignoranta.

„adevar exista doar in universul crestin caci e declarat de Creatorul universului prin Scriptura.”
Cum ai ajuns la aceasta concluzie ?

„cum ar putea ceva aparut din intamplare sa aiba scop?”
Ce sens al cuvantului „intamplare” folosesti in aceasta retorica ? Intentia ? Daca da, intrebarea ta dezvaluie un veritabil begging the question.

„dupa cum e construita rationalitatea ,nu poate veni de la materia nerationala ”
Pas cu pas iti dezvalui crasa lipsa de educatie in acest subiect.

IoanaMaria
Reply to  LazyPawn
6 iulie 2010 19:34

Faina argumentatie, ca de obicei, insa ma tem ca partenerul de dialog face parte din clasa aia de ti-am indicat-o mai-nainte (comprehension challenged), adica intelege ce vrea el, si oricat i-ai arata dovezi, pentru el nu sunt de fapt dovezi, ci un vag zgomot de fond, pe alta lungime de unda decat biblia, deci „a big no-no”…

Sunt sigura ca si daca prin absurd o sa fie martorul unei „evolutii in direct”, tot nu o sa creada, pentru ca STIE ca nu exista altceva in afara adevarului lui „absolut” -- orice ar insemna asta…

Eu una mi-am clarificat una-doua din ce ai zis pana acum, asta ca sa vezi ca nu degeaba iti incalzesti tastele 🙂

andrei84
andrei84
Reply to  LazyPawn
7 iulie 2010 16:56

@Lazypawn

„Tu nu reușești să faci diferențierea între o lege descriptivă și una prescriptivă. „

ai putea sa dai un exemplu de lege prescriptiva din universul naturalist?

andrei84
andrei84
Reply to  LazyPawn
7 iulie 2010 21:40

Raspuns gresit. in universul naturalist nu exista legi prescriptive .

andrei84
andrei84
Reply to  LazyPawn
8 iulie 2010 01:55

iata ce scrie la linkul dat de tine despre legea prescriptiva

it is a law that comes purely out of the human imagination

deci legea prescriptiva nu e o lege in sensul propriu ci o chestie pe care si-o imagineaza o fiinta aparuta intamplator intr-un colt al universului
poate fi numita lege un concept care are putere REALA obiectiva ,e neschimbabila si constanta in timp … si i se supun „toate” fara exceptie…ceva echivalent legii gravitatiei din natura .care e aceeasi in timp ,nu poarta negocieri cu sefii de state sau cu pisicile daca sa-i ierte sau nu daca cad de la inaltime,tot ce are masa i se supune ,fara nici o exceptie=> asta-i lege prescriptiva obliga pe toti sa i se supuna ,NIMENI nu se fofileaza ,nu mituieste ,ca sa scape de acea lege .

„Nu trece semaforul pe rosu” poate fi numita panarama prescriptiva nicidecum lege prescriptiva.caci poate fi incalcata de oricine sau poate fi ocolita cu mituirea celor care o aplica . insa DACA exista CINEVA care poate vedea absolut tot ce se intampla la semafoare si care nu poate fi mituit sau nu iarta nici pe un doctor neurolog si nici pe un cioban ->atunci acea lege poate fi numita prescriptiva . dar in universul naturalist cum nu exista o astfel de persoana ,nu exista nici lege prescriptiva ci doar panarame prescriptive.

Shiro
Shiro
Reply to  andrei84
7 iulie 2010 22:51

Ce nu intelegi ?
E de-a dreptul banal. Legea descriptiva descrie, iar cea prescriptiva prescrie.
Prima descrie un fenomen, iar a doua impune o regula de comportament.

Shiro
Shiro
6 iulie 2010 23:45

Dincolo de detaliile unui astfel de expozeu repetitiv al iratiunii si inculturii, cel mai dramatic mi se pare faptul ca acesti oameni nu-si dau seama la ce nivel intelectual se afla si continua cu nonsalanta in aceeasi maniera.

Inteleg ca nu dispui de o imagine de ansamblu a problemei insa imi place sa cred ca totusi ar trebui sa se aprinda vreun beculet pe undeva in minte, care sa semnalizeze demarcatia dintre acceptabil si aberatie. Citindul pe am avut senzatia ca citesc un Ray Comfort autohton. 🙂

IoanaMaria
Reply to  Shiro
7 iulie 2010 10:53

Eu una ii inteleg un pic pe cei ca flying: sunt oameni care au fost invatati sa se foloseasca de tot felul de instrumente bizare (incantatii, regimuri etc) ca sa treaca un rau involburat pe o sarma subtire, si sunt foarte multumiti cand reusesc sa isi mentina echilibrul. Ce nu pot sa inteleaga e ca nu-i nevoie sa se chinuie sa paseasca pe sarma aia, ca apa nu le vine nici macar pana la glezne…Insa e greu sa se dea jos cand s-au chinuit atata timp, chestie de obisnuinta si de credinta ca sarma e singura cale de a traversa apa aia, ca asa i-au vazut pe parinti ca au facut sau ca si-au facut o buba calcand stramb pe o piatra si au hotarat sa continue departe de „pericole”.

Pentru cei ca el exista doua „adevaruri/lumi”: a celor de pe sarma, cu regulile lor si a celor din apa. Acelasi cuvant are intelesuri diferite in functie de „lumile” astea (desi DEX-ul e numai unul), de unde rezulta ca un dialog constructiv cu ei nu se poate purta, fiindca atunci cand folosim un cuvant pentru ei nu inseamna acelasi lucru ca pentru cei „de jos”.

Daca ei sunt fericiti chinuindu-se in felul acesta, eu nu am nimic cu ei, treaba lor, fiecare isi traieste viata cum vrea el, cat timp nu isi impun regulile absurde asupra celorlalti, eu zic „as you like it”.

Shiro
Shiro
8 iulie 2010 15:04

deci legea prescriptiva nu e o lege in sensul propriu ci o chestie pe care si-o imagineaza o fiinta…

Nu ti se pare normal ca orice idee sau concept sa depinda de imaginatie ?

Ia citeste mai atent linkul respectiv :
„Prescriptive law is a rule of conduct imposed by the authority of government…”
Asta te ajuta sa faci diferenta dintre cele doua tipuri de legi. Pentru ca prin comparatie, legea descriptiva este o formulare conventionala bazata pe manifestarile si proprietatile observate ale fenomenului descris. Legea descriptiva spune cum se comporta ceva, legea prescriptiva spune cum sa se comporte cineva. Cred ca acum ti-e mai clara diferenta dintre ele.

Tind sa cred ca perspectiva ta asupra Universului e una antropocentrica, avand la baza ilogica analogiei extinse. Conform ei, Universul ar reprezenta creatia a unui agent personal, de unde si legile acestuia ar fi de tip prescriptiv, ca o consecinta a vointei/inteligentei agentului creator. E gresit.

andrei84
andrei84
8 iulie 2010 15:31

@Lazypawn

Hehe, ești de-a dreptul amuzant. Ce nu-ți convine de fapt ție? Că oamenii au legi pentru a putea trăi într-o colectivitate? Sau te deranjează faptul că se numesc legi, și nu „panarame”, așa cum ți se pare ție corect?

si tu esti amuzant ,caci vorbeam despre legea prescriptiva nu despre cum as vrea eu s-o denumesc. toate legile pe care le numesti tu prescriptive ,nu sunt cerute cu necesitate in acest univers pe care tu il crezi aparut din intamplare . au valoare 0 la nivel universal pentru ca sunt formulate de fiinte ne-autonome si impotente in acest univers .
-certificatul tau de proprietar de vila este egal cu 0 pentru un cutremur de 8 grade ,cutremurul dovedeste cata putere are certificatul tau de proprietate .si daca omul face un certificat de proprietate egal cu 0 bag seama ca si puterea omului in univers este egala cu 0

singurele legi prescriptive cu putere universala le da un Proprietar al universului(inexistent in universul tau) ,care face toate legile si cele fizice si cele spirituale ,toate sunt prescriptive pentru ca au putere absoluta si nimic nu scapa de ele. adica legea gravitatiei si porunca sa nu faci desfranare au fost date de Aceeasi persoana si au aceeasi putere . crezi ca de legea gravitatiei nu poti scapa dar de cea spirituala (care e mult mai precisa ,are mai multe „zecimale”) poti? vad ca blogul asta dovedeste ca tu iti inchipui ca poti scapa de legile spirituale dand prescriptii omenesti ca si cele de tipul „nu trece pe rosu ?” . eu zic ca esti in eroare . tu ce zici?

andrei84
andrei84
8 iulie 2010 18:08

După mintea ta, trebuie să existe un soi de inteligență care să formuleze niște idei, după care hocus-pocus să transpună ideile din nimic într-un univers. Este dreptul tău să crezi așa ceva. Nu mă deranjează această limitare intelectuală a ta, câtă vreme nu vii și dai cu mucii în fasole atacând oameni puțin mai răsăriți decât tine, pe propriul lor blog.

-ideea mea e confirmata de propria ta atitudine =>in universul tau (blogul) tu dai legi prescriptive cine si cat are dreptul sa comenteze ,tu hotarasti cine este educat si cine este analfabet, aceste legi prescriptive sunt facute de mintea ta dupa anumite concepte pe care tu le-ai ales ca fiind adevarate. cine nu se supune lor sunt expulzati din universul tau .dar trebuie sa tii cont ca universul tau este impotent depinde de curentul electric si de „sanatatea” unui server etc.
-tu insuti folosesti acest pattern pe care il respingeai in comentariul meu ,daca tu o fiinta neinsemnata folosesti acest tipar o fiinta atotputernica care chiar are puterea efectiva sa construiasca un univers n-ar face tot la fel ? de fapt tu esti un plagiator la scara mica a metodei Creatorului .

legile naturii sunt legi descriptive pentru mintea umana ,sunt definite pentru o intelegere a omului ,insa nu depind de definitiile date de om ,existau si se manifestau inainte de a fi incadrate de om la capitolul legi naturale . =>deci ele in ele insele sunt prescriptive caci te obliga sa le „asculti ” ,ca le-ai dat o tu o definitie descriindu-le nu inseamna ca nu mai actioneaza prescriptiv asupra noastra .

andrei84
andrei84
8 iulie 2010 19:15

Dacă ai măcar o fracțiune de rațiune rămasă neatinsă de microbul teist,

de ce tu ceri de la altii sa nu faca atacuri la persoana dar tu o faci ? chiar e necesar sa faci oamenii nebuni ,fanatici sau altfel pentru ca nu impartasesc adevarul tau absolut? esti in posesia adevarului absolut ,te crezi un far calauzitor ? daca esti asa destept de ce nu ai parghiile sa convingi pe cineva ratacit? caci daca ai perceptia adevarului superioara cu siguranta ai si metode superioare de a convinge ,de a face pe altii sa inteleaga adevarul tau .
dar se pare ca metodele tale nu tin de impartasirea adevarului ci de etalarea inteligentei tale abisale care la prima contra cu altcineva incepe sa atace cu rautate amenintand ca nu mai are dreptul sa publice pe blog.amenintarea ta este la scara unui blog ,cea a lui Dumnezeu la scara universala. m-ai speriat foarte tare ,ce o sa ma fac eu daca nu o sa mai am acces pe accest blog? sunt pierdut !

johnytif
johnytif
8 februarie 2011 21:06

😆 …superb…andrei84, know-down…oricum nu va intelege nimic din ce i s-a spus aici..pacat…